دریافت

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه اول: انتخاب همسر
یکی  از مهمترین  مسائلی که در تشکیل خانواده باید مد نظر گرفته بشه انتخاب همسر هست در آموزه های دینی مقوله ای به نام هم کفو بودن  زوجین مطرح است ، هم کفو بودن به معنی شبیه و مانند ؛ یعنی در مقوله ازدواج از نظر باطن و تا حدی از نظر ظاهر با همدیگه شبیه باشند اما در بین ملاکهای هم کفو بودن ، بارزترین و مهمترین ملاک ، اخلاق  و دین می باشد .
ازدواج موفق به معنای انتخاب همسر زیبا و ثروتمند نیست بلکه اینا همه حُسن محسوب میشن ملاک اصلی نیستن بلکه ملاک اصلی اخلاق و دین هست. در هیچ روایتی نمیبینید که فرموده باشند با زنان زیبا رو ازدواج کنید یا با مردان ثروتمند ازدواج کنین یا با زنان ثروتمند و مردان زیبا رو ازدواج کنید . خیر ملاک اصلی همون دین و اخلاقه  و این دو باید هر دو با هم باشند یعنی اخلاق و دین  .
اما اخلاق انقدر مهمه که حضرت امیر علیه السلام میفرمایند که حسن اخلاق دلیل وراثت ها و ژنهای پسندیده است یعنی چی ؛ یعنی انتقال  اخلاق زیبا و صفات پسندیده از والدین به فرزندانه . اگر پدرو مادری  صاحب اخلاق نیکو و صاحب دین باشند این افعال و اخلاق پسندیده از طریق پدر مادر به فرزندان هم منتقل میشه.

اما چرا گفتم اخلاق و دین ؛ مردی از شیعیان حضرت به آن حضرت نامه ای نوشتند و در مورد خواستگاری که برای دخترش امده بود از حضرت مشورت خواستند و عرضه داشتند که جوانی به خواستگاری دختر من امده از هر لحاظ مناسبه اما اخلاق نداره یعنی دین داره اما اخلاق نداره پس ببینید اگر کسی دین داشت و اخلاق داشت کامل نیست اگر کسی اخلاق داشت و دین نداشت اینم کامل نیست اخلاق و دین باید با همدیگه باشه پدر و مادر  از نظر اعتقادی باید همسو و همتراز همدیگر باشند تا بتونن در مشکلات مثل لباس هم باشند و همدیگه رو بپوشونند و تکیه گاه همدیگر باشند .
اگر نگرش اعتقادی پدر و مادر متفاوت باشد یقینا هم در زندگی مشترک به مشکل برمیخورند و هم نمیتونن فرزندان صالحی رو  تربیت کنند و به جامعه تحویل بدهند حالا شاید کسی بپرسه که هیچ کسی از نطر اعتقادی  هم تراز نیست ما هم قبول داریم این مطلب رو اما اگر پدرو مادر از نظر اخلاق و دین یکسان نباشند ولی در یک مسیر اعتقادی باشند و در یک مسیر اعتقادی گام برداند و طی طریق کنند مطمئنا همدیگه ررو در زندگی مشترک میتونند کمک کنند و تکیه گاه یکدیگر باشند .
بهترین هدیه ای که یک  پدر میتونه به فرزندان آینده خود بده اینکه؛ کسی رو انتخاب کنه که لیاقت نام مادری رو داشته باشه و بهترین هدیه ای که مادر میتونه به فرزندان آینده خود بده که با مردی ازدواج کند که شایستکی نام پدر رو داشته باشه  بنابر این اخلاق و دین دو تا ملاک هستند که همیشه باهمند و از هم جدا نمی شوند پیامبر اکرم ص  میفرمایند: علیک بذات الدین. یک همسر دیندار انتخاب کنید .
پس ملاک هم کفو بودن مال و ثروت و زیبایی و سیاه و سفید بودن نیست. ملاک اصلی همون دین و اخلاق .  اما سه مورد از دعاهایی  که وارد شده بر انتخاب همسر و زمان عقد .
مطلب اول  اینکه برای انتخاب همسر خوب همیشه در دعاها در قنوت نمازهامون این دعا رو تکرار کنیم  رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. پروردگارا ! به ما در دنیا نیکى و در آخرت هم نیکى عطا کن، و ما را از عذاب آتش نگاه دار.
در برخی از روایات وارد شده که  حَسنه به همسر خوب تفسیر شده و به همسر خوب معنی شده و حسنه منظور همسر خوبه.
مطلب دوم  در مورد روز عقد و عروسیه که بهتر در روزهای قمر در عقرب نباشه .علامه مجلسی  (قدس الله تربته) در حدیثی از امام صادق علیه السلام می فرمایند :"هر کس عقد کنه یا عروسی بگیره و ماه در برج عقرب باشه (یعنی قمر در عقرب باشه) خیر و نیکی نخواهد دید."
مطلب سوم اینکه زمان عقد هم خیلی مهم ،اینکه ظهر باشه عصر باشه یا شب . در ظهر عقد نکنید چون عقد کردن در ظهر  طبق برخی از روایات سبب جدایی میشه. و ما اغلب میبینیم که برخی از زوج ها  با همدیگه رابطه خوبی ندارن برخی از علت هاش  به زمان عقد و روز عقد برمیگرده.

والسلام علیکم و رحمه الله

دوستان میتونند برای روزهای خوش یمن و قمر در عقرب به تقویم نجومی مراجعه کنند . اگر دسترسی نداشتند و تاریخ خاصی مدنظرشون بود میتونم در این مورد کمک کنم.

" آقای سعید مهدوی از شاگردان استاد فراهانی و استاد تبریزیان "

منبع : montazer-m.blog.ir

" بوی یاس "


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مشورت در ازدواج خانم ها (۲۳۰۴ مطلب مشابه) مشورت در ازدواج آقایان (۱۶۹۶ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)